Show simple item record

dc.contributor.advisorCaviedes Cadena, Lorena
dc.contributor.authorAmaya Pérez, Lina Katerine
dc.contributor.authorFonseca Parra, Mario Santiago
dc.contributor.authorPineda Guarín, Juan Esteban
dc.coverage.spatialPuerto Gaitán (Meta, Colombia)spa
dc.coverage.temporal2018-2019spa
dc.date.accessioned2020-08-26T21:45:56Z
dc.date.available2020-08-26T21:45:56Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12495/3848
dc.description.abstractEsta investigación de acción de corte cualitativo tiene el objetivo de analizar el efecto del Aprendizaje Basado en Tareas (TBL) a través de materiales significativos en el proceso de escritura de Español como Segunda Lengua (ESL) en estudiantes de quinto grado de una escuela indígena en la comunidad Sikuani ubicada en Puerto Gaitán, Meta, Colombia. A lo largo de las sesiones, se implementaron tareas que incluían diferentes materiales y juegos - como una ruleta lingüística- con el fin de ayudar a los estudiantes a fomentar la cohesión al momento de escribir en español como segunda lengua. Los instrumentos utilizados para recopilar datos fueron artefactos de los estudiantes (textos narrativos), notas de campo y entrevistas semiestructuradas. Los resultados obtenidos mostraron que después de la implementación, los estudiantes pudieron escribir oraciones cortas utilizando las partes del discurso cómo artículos, sustantivos y conjugaciones de verbos de una manera más adecuada de acuerdo a la gramática del español.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospaspa
dc.language.isoengspa
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectEspañol como segunda lenguaspa
dc.subjectAlfabetización de L2 en comunidades indígenasspa
dc.subjectCohesión escrita en Españolspa
dc.subjectAprendizaje basado en tareasspa
dc.subject.ddc370.1175
dc.titleCohesion in spanish as a second language in an indigenous schoolspa
dc.description.degreePregradospa
dc.publisher.programLicenciatura en Bilingüismo con Énfasis en la Enseñanza del Inglésspa
dc.type.localTesis/Trabajo de grado - Monografía - Pregradospa
dc.subject.keywordsSpanish as a second languagespa
dc.subject.keywordsL2 literacies in indigenous communitiesspa
dc.subject.keywordsWritten cohesion in Spanishspa
dc.subject.keywordsTask Based Learning (TBL)spa
dc.subject.armarcIndígenas -- Educaciónspa
dc.subject.armarcEspañol -- Enseñanzaspa
dc.subject.armarcAdquisición de segundo lenguaje -- Españolspa
dc.type.hasversioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersion
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis
dc.description.degreenameLicenciado en Bilingüismo con Énfasis en la Enseñanza del Inglés
dc.publisher.grantorUniversidad El Bosquespa
dc.publisher.facultyFacultad de Educaciónspa
dc.identifier.instnameinstname: Universidad El Bosque
dc.identifier.reponamereponame: Repositorio Institucional Universidad El Bosque
dc.identifier.repourlrepourl: https://repositorio.unbosque.edu.co
dc.title.translatedCohesion in spanish as a second language in an indigenous schoolspa
dc.description.abstractenglishThis qualitative action research study analyzed the effect of Task Based Learning (TBL) through meaningful materials in the writing process of Spanish as a Second Language (SSL) for fifth graders from a Sikuani indigenous school located in Puerto Gaitán, Meta, Colombia. Throughout the sessions, task included different materials and games, such as a linguistic roulette, in order to help students foster cohesion when writing in Spanish as a second language. The instruments used to collect data were students’ artifacts (narrative texts), field notes, and semi-structured interviews. The results obtained showed that after the implementation, students were able to write short sentences using the parts of speech, such us articles, nouns, and verb conjugations, accurately according to Spanish grammar.spa
dc.rights.localAcceso abiertospa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.accessrightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aa
dc.date.issued2020


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International