Desarrollo de la competencia pragmática en estudiantes de décimo grado usando actividades de orientación socio cultural

Resumen

Este documento investiga a estudiantes de inglés como segunda lengua extranjera que no tienen las oportunidades para comunicarse entre sí en inglés, por esa razón este documento se basa en Communicative Language Teaching (CLT) y competencia pragmática. l propósito de este estudio es incrementar las competencias comunicativas en los estudiantes de inglés como segunda lengua en un ambiente de discusión. Teniendo en cuenta que "(CLT) es “confusa” en la comprensión de los profesores. Esta confusión ha dado CLT la flexibilidad cuando el maestro informa que están practicando (CLT) "(Freeman D, L, Anderson M. 2000. p 99). Esto significa que los profesores deben enfocarse en qué habilidades tienen los estudiantes, también como Patrima Shastri dice "competencias comunicativas también se refiere a la capacidad de utilizar el lenguaje de acuerdo al propósito. Shastri (2010.p87) Métodos cualitativos (de participación y desde un punto de observación indirecto) fueron usados para analizar el nivel de inglés como segunda lengua de 27 estudiantes usando un ejercicio de participación, esto implica desarrollo de la pragmática por parte del estudiante en orden de generar funciones y actos de discurso a través su propia percepción de la información. Este documento intenta demostrar que utilizando ejercicios de discusión ayudando a incrementar las competencias comunicativas de los estudiantes en este salón que no tiene las oportunidades de comunicarse por medio de inglés.

Descripción

Abstract

This paper seeks to examine English as a Foreign Language (EFL) students who do not have the opportunity to communicate with each other in English on a daily basis. For this reason, this study is focused on the use of Communicative Language Teaching (CLT) and the development of pragmatic competence in order for students to improve their EFL skills, through their participation in debates and round tables about social topics. The purpose of this study is to increase EFL students’ communicative competence by creating a discussion environment. According to Freeman D, L and Anderson M (2000. p. 99), the CLT approach seems to be misunderstood by teachers and this confusion has given CLT flexibility. Because of the misconception of the approach, teachers that report using it, seem to all apply it in different ways. Despite this, the principal objective of CLT is for teachers to focus on the skills that students have; as Patrima Shastri says, “communicative competence also refers to the capacity of using language according to the purpose” Shastri (2010.p 85). In this project, qualitative methods (participative and direct observation) were used to analyze the language skills of 27 students by using activities related to social topics around the world. During the activity, students were asked to show the vocabulary acquired during the investigation process, which proves what Patrima Shastri had said. This involves the pragmatic development of the students in order to produce language functions and speech acts through their own perception and interpretation of the information obtained. This paper attempts to demonstrate that developing discussion exercises helps increase communicative competence in EFL students who do not have the opportunity to communicate their ideas through the use of English other than in the classroom.

Palabras clave

Enseñanza de lenguaje comunicativo, Competencia pragmática, Aprendizaje basado en tareas y actividades de discusión.

Keywords

Communicative language teaching, Pragmatic competence, Task based learning and discussion activities

Temáticas

Citación