Gamified communicative activities: the impact of video-game dynamics in EFL students’ cognitive engagement.

Resumen

Este estudio tuvo como propósito identificar el impacto de implementar Actividades Comunicativas Gamificadas en la Participación Cognitiva de los estudiantes. Los participantes fueron 18 estudiantes de octavo grado (7 niños y 11 niñas), de un colegio público no bilingüe en Bogotá, Colombia. Sus respuestas en cuestionarios, junto con las grabaciones de video y notas de campo fueron validadas a través de la triangulación de los datos. Después de esto, nosotras analizamos la información recolectada al seguir la metodología de la Teoría Fundada. Los resultados evidencian que los estudiantes mejoraron sus procesos comunicativos y por lo tanto su Participación Cognitiva cuando se aplicaron ACGs.

Descripción

Abstract

The aim of this study was to identify the impact of implementing Gamified Communicative Activities (GCAs) in students’ Cognitive Engagement. The participants were 18 Eighth graders (7 boys and 11 girls), from a public non-bilingual school in Bogotá, Colombia. Their answers on questionnaires, together with video recordings and field notes were validated through data triangulation. Afterwards, we analyzed the gathered data following the Grounded Theory methodology. Findings evidence that students enhanced their communicative processes in EFL and therefore their Cognitive Engagement when applying GCAs.

Palabras clave

Actividades Comunicativas Gamificadas (ACG), Participación Cognitiva, Inglés como Lengua Extranjera (ILE), Aprendizaje

Keywords

Cognitive Engagement, English as a Foreign Language (EFL),, Gamified Communicative Activities (GCAs), Learning

Temáticas

Citación